Tuesday, October 26, 2010

Ragam dunia~

Seorang perempuan berusia pertengahan dengan pakaian yang lusuh tidak berbasuh menghulurkan tangan ke arah beberapa orang pelanggan yang sedang makan. Restoran itu nampak lama, tetapi pelanggannya tetap ramai. Tangan kiri wanita itu mengepit beg bimbitnya. Tanpa segan silu wanita itu meminta dihulurkan padanya barang sekeping dua syiling buat penerus hidup. Lama juga dia berdiri meminta. Setelah beberapa minit tidak dilayan, wanita itu beransur ke meja lain. Barangkali rezekinya ada disitu.

Pemandangan ini biasa di sini. Di bumi Jordan ini. Khususnya di kawasan Irbid. Kisah wanita di atas merupakan lakaran-lakaran kisah benar yang berlaku disini. Masyarakat disini rata-ratanya hidup susah. Ramai yang bekerja tetapi masih tidak mampu untuk menampung hidup. Apatah lagi golongan  seperti ini yang hanyut ketika dunia makin berarus deras. Demi meneruskan hidup, mereka terpaksa mengemis meminta merayu memohon simpati golongan lain. Pengemis disini memang tidak akan kaya seperti pengemis Malaysia. Sinis bukan, masyarakat Malaysia terlalu baik sehinggakan dapatan pengemis Malaysia mencecah ribuan ringgit sebulan. Masyarakat disini endah tak endah saja. Mereka pun belum tentu punya wang untuk santapan keluarga esoknya.

Pun begitu, bukan itu soalnya. Soalnya, kenapa situasi  ini mesti berlaku. Banyak persoalan yang mungkin timbul. Dari mana datangnya pengemis-pengemis ini. Berbondong-bondong mengusung bayi comel yang amat menyedihkan lakunya. Ada yang menawarkan barang murahan umpama coklat makanan kanak-kanak, gula-gula getah yang mana tidak ditetapkan harganya. Asal diberi sedekah, ambillah sepuluh biji gula-gula getah pun. Jangan dibiarkan perut anak yang dikendong ini berbunyi lagi, seolah-olah begitu lagaknya. Sayu, memang sayu sekali pandang. Kerap kali melalui jalan-jalan dengan kisah sebegini mengundang ketidaksenangan dan kekeliruan. Yang meminta itu saudara kita.....saudara seagama....mengapa ini terjadi....

Golongan ini punya cara tersendiri dalam meraih simpati. Ada yang mengusung anak-anak kecil yang kurus dengan pakaian koyak dan tidak terurus. Ada yang menunggu saja dilorong-lorong, didepan masjid ada yang meminta-minta di restoran, ada yang menutup muka dengan kain, yang entah apa tujuannya. Seorang kenalan pernah berkata, mereka ini bukannya semua pengemis yang betul-betul susah, Ada yang bekerja dengan sindiket. Mungkin melepaskan diri dari tuntutan hutang dan sebagainya. Cuma andaian. Seorang kenalan lagi memberitahu mereka ini pelarian dari Palestin, negara jiran. Hakikatnya, Jordan membenarkan rakyat Palestin berhijrah ke sini. Namun, hijrah itu sekadar mengaburi pandangan semata, menyelamatkan diri dari mati dbunuh yahudi zionis laknatullah.


Hidup mereka disini merekalah yang menentukan. Ada juga benarnya. Sehelai sepinggang mereka datang, terpaksalah mengemis di negeri orang yang kononnya menyebelahi mereka. Kenapa nilai mata wangnya mahal kalau rakyatnya susah. Nilai mata wang tidak menanti kesenangan rakyatnya. Mahalnya dinar inilah yang secara tidak langsung menyebabkan rakyatnya susah. Kroni kerajaan di peringkat atasan saja yang bakal utung besar melalui pengaliran masuk wang asing. Sedangkan rakyatnya, susah papa kedana. Ragam dunia, kita yang tidak berkuasa mengubahnya hanya mampu memerhati saja.Iktibar dicari buat pedoman menjelang muka. 

No comments:

Post a Comment