Thursday, January 6, 2011

Elves-Bunian-Saya-Anda

 

Semalam baru selesai ujian ilmu hayat. Ada banyak cerita. Tapi tak perlu hebahan. Anda mesti kenal dengan Lord of the Rings. Kalau anda minat filem. Kalau juga anda minat baca novel Inggeris. Kalau juga anda minat Sastera Inggeris. Sebab Sunday Times melaporkan:

"The English-speaking world is divided into those who have read The Hobbit and The Lord of the Rings and those who are going to read them"

Bukan saya yang bicara. Akhbar. Saya sedang baca novel yang sangat hebat ini. Ketiga-tiga filem selesai ditonton. Macam buang masa. Tapi saya suka. Sebab, hobi saya. Ibu saya selalu kata walaupun bunyinya tak sama:

"Along ni benda-benda macam ni minatlah, bunianlah, orang badan kudalah, raksasa, hantu, isy....buatlah benda berfaedah......"

Entah. Sebab suka. Kenalah pandai kawal minat. Jangan sampai melampau dan melalaikan.
 Video diatas ialah sumpah Feanor. Dalam dunia Middle Earth, penulis, J.R.R Tolkien mewujudkan watak Elves yang juga Bunian kalau dalam dunia Melayu.







Ada banyak bahasa dalam Middle Earth. Antaranya Quenya, Sindarin, Dwarvish yang namanya saya tak ingat. Tulisan pun macam-macam. Ada Tengwar, Feanorian dan lain-lain. Banyak. Middle Earth mengambil masa 12 tahun untuk dibangunkan dan akhirnya ditulis oleh Tolkien.

Elves bercakap dalam Sindarin atau Quenya. Video yang kedua ialah Hymn of Eldamar oleh Lady Galadriel. Elf lagi.


Yang ini Lagu untuk Elbereth dan Gilthoniel. Kisah yang menyayat hati dalam sejarah Elves.
Berikut antara bait Quenya untuk video ketiga:

A Elbereth Gilthoniel
silivren penna mìriel
o menel agla elenath!
Na-chaered palan-dìriel
o galadhremmin ennorath,
Fanuilos, le linnathon
nef aear, sì nef aeron!

Bahasa yang paling dahsyat ialah Dark Tounge of Mordor. Bahasa Dark Lord Sauron dan penduduk Mordor. Binding words yang ada pada One Ring merupakan Bahasa Mordor.

'Ash nazg durbatuluk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatuluk agh burzum-ishi kirimpatul'

Bermaksud:

'One Ring to rule them all. One Ring to find them, One Ring to bring them all and in the Darkness bind them'



Video yang terakhir ialah suara Tolkien sendiri mengungkapkan puisi Namarie. Memang laju, sebab dia yang tulis. Apa pun, saya suka untuk berkongsi.

Tutup lagu di music box. Dengar lamentation Elves. Jangan marah kalau tak suka sebab saya suka!





4 comments:

  1. wah...cambesz.....

    aku tahu sikit..
    ishnu alah ->cam salam sejahtera r...
    jawab dy ishnu dal-dieb

    belajar dalam game warcraft

    ReplyDelete
  2. bapak r....nseb bek xdak ikhtiari lord of the ring kan....klu x msti hg amik dh

    ReplyDelete
  3. Hikaru: Dalam Warcraft, Elves x guna Quenya ngan Sindarin, Warcraft ni lain plak, diorang guna Darnassian....Warcraft tu apply konsep LoTR jugak....

    Azwan:Nanti ada r, aku nak suruh JUST buat....

    ReplyDelete
  4. Tapi kan kita tau tulisan elf tu kan.. (tengwar)
    Tapi kat mana nak cari dictionary dia...macam bahasa kita tukar kan bahasa elf?

    ReplyDelete